header-afbeelding

Het overzicht terug: het oude schriftje in een digitaal jasje

26 november 2018

Bij ouderen lag vroeger altijd een papieren schriftje. Daarin schreven huisartsen en wijkverpleegkundigen welke zorg zij leverden en zo nodig andere relevante informatie. Met de digitalisering van de thuiszorgorganisaties verdween het schriftje echter en daarmee ook het zo belangrijke overzicht. In Lansingerland is nagedacht over een oplossing.

Het papieren schriftje zorgde ervoor dat huisartsen bij thuisbezoeken altijd op de hoogte waren van de meest recente ontwikkelingen in iemands gezondheid. Zo kon snel en direct de juiste zorg worden geleverd. Door digitalisering van de zorg, ook bij de thuiszorgorganisaties, wordt alles nu digitaal vastgelegd. Een ontwikkeling met voor- en nadelen voor de kwaliteit van de ouderenzorg.

Thuiszorgorganisaties werken tegenwoordig met het Elektronisch Cliënten Dossier en maken (soms) gebruik van een digitaal communicatieplatform om met patiënt en mantelzorger te communiceren. Met de huisarts wordt het contact onderhouden via de telefoon, via de beveiligde mail of via SIILO. Het werkt, maar de informatie is versnipperd en het overzicht ontbreekt. Dat is een nadeel voor het leveren van goede, gepaste en efficiënte zorg. Colinda Hofman, huisarts in Berkel, initieerde in samenwerking met ZorgImpuls een bijeenkomst voor alle betrokkenen: is er een hedendaagse oplossing voor het oude schriftje?

Oplossingen voor het overzichtsprobleem

Carenzorgt werd gepresenteerd omdat thuiszorgorganisaties in Berkel al gebruik maken van dit systeem. Dit patiëntenportaal geeft online inzage in dossierrapportages, metingen en afspraken (wanneer komt mijn verpleegkundige langs?). Bovendien biedt Carenzorgt de mogelijkheid om te communiceren. Patiënten en mantelzorgers kunnen contact opnemen met de wijkverpleegkundige. Het overzichtsprobleem wordt echter niet opgelost met het patiëntenportaal en de drempel om contact op te nemen met de huisarts is heel laag. Beide redenen maken dat het patiëntportaal niet gezien wordt als ideale oplossing.

Enthousiast waren zowel huisartsen als wijkverpleegkundigen over de mogelijkheden van de app HELDER. HELDER geeft de huisartsenpraktijk inzage in het volledige thuisdossier van patiënten die thuiszorg afnemen (uiteraard na toestemming door de patiënt). Daarnaast zijn ze bezig om in de toekomst communicatie tussen huisarts en wijkverpleegkundige mogelijk te maken via de app.

Ontwikkelaar: ‘Ik realiseer me nu pas echt dat de applicatie HELDER nog veel relevanter wordt als ik deze kan integreren in het HIS van de huisarts’

De app is nu nog in de pilotfase en alleen beschikbaar op de telefoon. De huisartsen gaven aan HELDER graag te willen gebruiken als hiervoor een link kan worden gemaakt in het HIS. Ontwikkelaar NEDAP gaat de app doorontwikkelen op basis van de behoefte van zorgverleners. Zo is NEDAP al in gesprek met HIS leverancier Promedico om de mogelijkheden hiertoe te verkennen. Ook de mogelijkheden voor het betrekken van andere zorgverleners – denk aan de ouderenconsulent, de apotheek, de ouderenzorgspecialist – gaat NEDAP mogelijk onderzoeken.

Tijdens de bijeenkomst ‘Het oude schriftje in een digitaal jasje’ zijn twee oplossingen voor het overzichtsprobleem gepresenteerd. Er zijn echter meer oplossingen beschikbaar, met elk zijn eigen functionaliteiten. Andere oplossingen die elders in het land gebruikt worden zijn bijvoorbeeld eGPO en OZOverbindzorg.

Zelf geïnteresseerd?

Wilt u ook in gesprek met de thuiszorgorganisaties in uw wijk om te praten over (digitale) communicatiemogelijkheden? Dan adviseren en begeleiden we u daar graag bij.

Meer weten? Neem contact op met Tanja Swinkels

Blijf op de hoogte!


of bekijk de meest recente nieuwsbrief
ZorgImpuls

krachtige partner voor regionale en wijkgerichte zorg

Schiedamsedijk 41a 3011 ED  ROTTERDAM KvK nummer: 24354313

010 - 24 10 222